Usługi SEO Magma pomogą:

  • przyciągnąć nowych klientów do Państwa witryny,
  • pozycjonować Państwa stronę w wyszukiwarkach,
  • przygotowac odpowiednią strategię SEO lub SEM, aby skutecznie osiągnąć zamierzone cele,
  • poprawic konwersje oraz sprzedaż na Państwa stronie.

Siedem kroków prowadzenia skutecznej kampanii AdWords

Aby mieć pewność, że pieniądze wydane na kampanię AdWords przyniosą zamierzone i najlepsze efekty zapoznaj się z etapami, które naszym zdaniem pomogą Ci stworzyć skuteczną kampanię AdWords.

Krok 1 - stwórz listę potencjalnych słów kluczowych

Aby stworzyć właściwą listę słów kluczowych warto zastanowić się nad następującymi uwarunkowaniami:

  • jakie słowa określają dany produkt/usługę
  • jaka jest grupa docelowa produktu/usługi
  • jakich słów grupa docelowa używa do określenia tego produktu/usługi
  • jakich słów grupa używa do znalezienia podobnych produktów/usług w sieci
  • jakich słów używają odbiorcy gotowi do kupna takiego produktu/usługi
  • czy produkt/usługa jest kierowana do odbiorców zagranicznych? (jeżeli tak, to trzeba wziąć pod uwagę słowa, których oni mogą używać szukając Twojego produktu/usługi)

Biorąc pod uwagę powyższe warunki będziesz w stanie stworzyć wstępną listę słów/fraz, których skuteczność zmierzysz używając systemu AdWords.

Pisząc listę słów kluczowych zastanów się do jakiego rodzaju odbiorcy chcesz trafić i rozważ jakich odbiorców wybrane frazy prawdopodobnie przyciągną do strony.

Pomyśl, czy wybrane frazy przyciągną do strony spory odsetek internautów szukających pokrewnych produktów? Zastanów się czy przypadkiem nie bedą to internauci szukający informacji a nie będący zdecydowani do kupna? Być może stosowniej będzie stworzyć listę słów, która przyciągnie mniejszą grupę internautów, ale za to tych będących na samym końcu swoich poszukiwań i gotowymi do kupna?

Dzięki AdWords możesz stworzyć kilka kampanii aby ośiągnąć jeden, lub obadwa powyższe cele. Na przykład, możesz przygotować jedną kampanię używając ogólnych fraz skierowanych do szerokiej grupy internautów. Jednoczesnie, możesz przygotować drugą kampanię używająć długich fraz aby zachęcić wąska liczbę internautów gotowych do złożenia zamówienia.

Wybór zależy oczywiście od Ciebie i jest zależny od Twoich preferencji, budżetu oraz strategii. Listy słów kluczowych mogą zawierać raptem kilka słów, bądź też ich tysiące - wszystko zależy od tego jaki próbujesz osiągnąć cel.

Krok 2 - zweryfikuj słowa kluczowe

Mając przygotowaną listę potencjalnych słów kluczowych, możesz teraz zweryfikować jej skuteczności na dwa sposoby.

Pierwsza, mniej dokładna metoda, to użycie aplikacji zawartej w AdWords mierzącej konkuręcję na daną frazę. Aplikacja ta oszacuje ile razy w miesiącu dana fraza jest użyta w Google przez internautów. Nazywa się "keyword tool" i jest pożyteczna jeżeli chcesz określić czy warto będzie użyć danego słowa w kampanii AdWords. Jednak pamiętajmy, że to są tylko dane szacunkowe, a efekty są zależne od wielu czynników. Dlatego też, jest to opcja mało precyzyjna i odrobinę lepsza niż proste zgadywanie.

O wiele bardziej skuteczną metodą sprawdzenia skuteczności danej frazy jest po prostu użycie jej przez okres tygodnia-miesiąca w prawdziwej kampanii AdWords. Ten okres pozwoli Ci zbadać czy fraza rzeczywiście przyciąga użytkowników i na ile jest skuteczna w podnoszeniu sprzedaży produktu/usługi.

Krok 3 - stwórz kilka wersji tekstu reklamy

Zanim wprowadzisz swoją listę fraz do kampanii AdWords i puścisz je w świat wyszukiwarek, najpierw musisz przygotować kilka wersji reklam aby zmierzyć ich skuteczność. Nie każda reklama będzie tak samo skuteczna co inna w przyciąganiu uwagi internautów. Nawet drobne zmiany w układzie mają duże znaczenie. Dlatego warto przygotować kilka reklam, kilka tekstów, i (jeżeli użyjesz reklam z grafiką) kilka wizerunków sprawdzając, na którą internauci najczęściej klikają.

Reklamy możesz testować, modyfikować i dopracowywać podczas całego okresu trwania kampanii. Zawsze możesz coś zmienić i sprawdzić jaki wpływ ta zmiana ma na konwersje.

Krok 4 - określ odpowiedni budżet dla każdej kampanii

Kolejnym krokiem przed rozpoczęciem kampanii jest przygotowanie dla niej odpowiedniego budżetu. W AdWords budżety są określane w skali dniowej. Pamiętaj, że w momencie gdy Twój budżet zostanie wyczerpany, Twoje reklamy przestaną się ukazywać w wynikach wyszukiwarki.

Przygotowując budżet powinięneś uwzględnić częstotliwość z jaką Twoje reklamy będą się pokazywać (n.p. eliminując godziny lub dni, w których nie chcesz żeby były widoczne). Określ czy reklamy mają się pokazać jedna po drugiej aż do wyczerpania budżetu, czy mają być rozłożone równomiernie w ciągu dnia.

Ustanowienie budżetu dla kampanii pozwoli potem oszacować górną stawkę jaką będziesz skłonny zapłacić za kliknięcie na każde słowo. Tę stawkę możesz ustawić jako przysługującą dla wszystkich słów, lub sprecyzować stawkę dla każdego słowa z osobna. Biorąc pod uwagę, że każde słowo ma inną konkurencyjność i popularność, ich stawki są wielce zróżnicowane i często wymagają określenia górnego pułapu dla każdego z osobna.

Określenie kosztu za słowo jest o tyle istotne, że to dzięki tej informacji system AdWords będzie licytował górną cenę, którą jesteś w stanie zapłacić za emisję reklamy w porównaniu do konkurencji. O ile Twoja stawka będzie wystarczająco wysoka aby przebić stawki konkurencji, Twoja reklama uplasuje się ona na pierwszym miejscu wyników sponsorowanych. Reklamy innych firm uplasują się wedle ich maksymalnych ofert.

Uwaga: warto pamiętać o tym, że pierwsze miejsce w wynikach sponsorowanych to nie to samo co pierwsze miejsce w wynikach organicznych (głównych) wyszukiwarki.

Dlatego też, w wynikach sponsorowanych internauci niekoniecznie uważają, że pierwszy wynik jest w jakimś stopniu bardziej istotny niż drugi bądź trzeci. Zdarza się bowiem, że internauci klikają na pierwszą pozycję z taką samą częstotliwością co na pozycję nr. 2 lub 3.

Biorąc pod uwagę, że w wynikach sponsorowanych pierwsze miejsce nie gwarantuje znacznie wyższego ruchu na stronie co pozycja nr. 2, warto przemyśleć swoją strategię licytowania stawek. Może się okazać, że Twoja reklama pokaże się w pierwszej piątce wyników na czwartej pozycji, a przyciągniesz porównywalną ilość internautów co reklama na miejscu pierwszym, ponosząc o wiele mniejsze koszty płacenia za każde kliknięcie.

Krok 5 - zoptymalizuj swoją kampanię

Wszystko co jest związane z reklamą w internecie, bądź pośrednio z pozycjonowaniem, wymaga optymalizacji. W AdWords jest podobnie. Aby osiągnąć najlepsze, subiektywne efekty trzeba zoptymalizować swoją kampanię AdWords pod względem:

  • content search/network (sieci stron związanych z wyszukiwarką)
  • goals (celów i osiągnięć każdej frazy)
  • ukształtowania grupy odbiorców
  • określenie krajów, języków oraz czasów emisji reklam

Jeżeli starannie określisz każdy z ww. punktów w systemie AdWords, będziesz w stanie emitować swoje reklamy do bardziej sprecyzowanej grupy odbiorców. Sprecyzowana grupa odbiorców natomiast będzie klikać na Twoją reklamę dlatego, że naprawdę będzie ona dla nich interesująca, a nie dlatego, że szukają informacji o pokrewnych tematach.

Optymalizacja pozwoli Ci w znacznym stopniu ograniczyć ilość zmarnowanych kliknięć na Twoją reklamę przez osoby szukające informacji, ale nie będące szczególnie zainteresowanymi Twoją ofertą. Dzięki optymalizacji zmniejszysz koszta poniesione za kliknięcia.

Ważne: elementem mało skutecznym dla większości badanych przez nas kampanii jest emitowanie reklam na 'content network'. Może się okazać, że korzystniej dla Ciebie będzie wyłączyć emisje reklam w content network, ponieważ generują one spore koszty a nie przyciągają właściwych internautów.

Content Network działa na zasadzie emitowania reklam z AdWords w treści artykułów różnych stron internetowych o podobnej tematyce co Twoja. Chociaż zamierzenie brzmi genialnie, niestety w rzeczywistości ten system nie zawsze się sprawdza.

Często osoby czytające dany artykuł nacisną na Twoją reklamę przez pomyłkę, albo zrobią to myśląc, że link ten zawiera treść, której oni szukają. W obydwu wypadkach, po wejściu na Twoją stronę osoby te zauważają swój błąd i szybko wracają na stronę pierwotną. Taka pomyłka internauty generuje dla Ciebie straty pod względem kosztu za kliknięcie (za które musisz przecież zapłacić) oraz pod względem zniekształcenia Twoich statystyk strony.

Zauważyliśmy, że reklamy emitowane na content network wcale nie przyciągają użytkowników skłonnych do złożenia zamówienia. Co za tym idzie, w naszej opinii lepiej jest wyłączyć czasami tą opcję. W zamian możesz mieć więcej emisji reklamy w wynikach wyszukiwarki gdzie pokazuje się ona tym internautom, którzy rzeczywiście aktywnie szukają informacji związanych z daną frazą.

Krok 6 - przygotuj odpowiednią landing page

Ostatnim krokiem zanim rozpoczniesz emisję swoich reklam z AdWords będzie stworzenie odpowiedniej landing page (strony, na której ląduje internauta po kliknięciu na reklamę). Częstym błędem osób zajmujących się prowadzeniem kampanii AdWords jest stworzenie rewelacyjnej kampanii, która jednak przekierowuje cały ruch z reklam na główną stronę witryny firmy.

Tym sposobem firmy te stwarzają świetną reklamę przyciągającą internautów, jednak niestety niezwłocznie ich tracą gdy przekierowany na główną stronę witryny internauta gubi się i nie znajduje treści obiecanej w ofercie reklamy.

Dlatego ważne jest stworzenie odpowiedniej landing page odpowiadającej ofercie przedstawionej w reklamie. Treść, układ i struktura każdej landing page jest inna i zależna od tego jaki jest produkt/usługa i co chcemy, aby internauta zrobił gdy już wejdzie na naszą stronę.

Przeważnie landing pages składają się ze strony internetowej, na której:

  • powtórzona jest oferta zawarta w reklamie,
  • przedstawione są warunki lub informacje odnośnie produktu, zachęcając do złożenia zlecenia,
  • widoczny jest link do formularza kontaktowego, albo formularz kontaktowy jest umieszczony na stronie.

Staraj się nie umieszczać na landing page zbyt wielu linków, nawigacji bądź menu. Im mniej wyborów dasz internaucie tym większe szanse, że on spełni kryteria przez Ciebie przedstawione i kliknie tam gdzie chcesz.

Oczywiście nawigacja powinna być widoczna i dostępna, ale to treść ma skupiać uwagę odwiedzającego. To treść ma skłonić go do zrealizowania celów przez Ciebie wyznaczonych. Nie rozpraszaj jego uwagi umieszczając inne linki, na które on może klikać.

Krok 7 - mierz efekty

Aby mierzyć efekty strony internetowej oraz skuteczność Twoich działań musisz najpierw zdecydować, co jest głównym celem kampanii. Jeżeli, ze względu na specyfikę Twojego produktu/usługi, celem jest ilość wejść na stronie, to wiesz już jaki parametr będzie wiodącym w obliczaniu skuteczności kampanii AdWords.

Zdecyduj więc co naprawdę ma osiągnąć dana kampania. Czy jest to:

  • zwiększenie wejść na stronę?
  • zwiększenie konwersji na stronie?
  • zwiększenie ilości wypełnionych formularzy kontaktowych?
  • zwiększenie sprzedaży na stronie?

Jak już wybierzesz swoje cele, to wróć do swojej listy słów kluczowych i analizuj, która reklama, które słowo, która fraza w największym stopniu osiągneła założony cel.

Sprawdź, która reklama najlepiej konwertuje, które słowa przyciągają największy ruch do strony, które są drogie a nie efektywne, a które są konkurencyjne i dają świetne rezultaty pomimo niskiego kosztu.

Zobacz jakie CTR (Click-Through-Rate: wskaźnik ilości kliknięć na link) ma każda fraza i czy nie ma tańszych fraz o podobnym CTR co droższe. Nie martw się jeżeli zauważysz, że CTR Twoich kampanii jest między 0.9% - 3%, jest to przeciętny wynik. Nieliczne i wyjątkowe kampanie mają konwersję na poziomie 7%. Zdarzają się też kampanie na poziomie 14%, ale są rzadkie (a przy drobnej analizie okazuje się, że np. zawierają bardzo małą ilość fraz o bardzo dobrej konwersji).

Oczywiście osiągnięcie wyników CTR na poziomie 14% jest możliwe, natomiast nie jest proste, nie jest częste, i nie zdarza się w sporej ilości ogólnych fraz z ograniczonymi budżetami.

Radzimy mierzyć efektywność swoich kampanii i wszystkich elementów wpływających na Twoje główne cele, aby wiedzieć co wymaga udoskonalenia, co zdaje egzamin a co można powielać w innych kampaniach.

Jeżeli interesuję Cię osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce i metody SEO, dowiedz się więcej na ten temat czytając: Jak pozycjonować strony internetowe.
^ do góry