Ograniczenia reklamy w wyszukiwarkach: czyli w czym SEM jest nieskuteczne

Tak jak obietnice polityczne, tak i też SEM ma swoje ograniczenia. Największym mankamentem SEM (w tym AdWords) jest jego koszt. Nieustanne wydatki na utrzymanie konkurencyjnej pozycji i płacenie za każde kliknięcie na Twój link w wynikach sponsorowanych sieje spustoszenie na koncie Twojej firmy.

Licytowanie ma to do siebie, że koszty stale rosną. Gdy koszty przekroczą Twój budżet, strona i reklama zostaje wyjęta z wyników, czego skutki będą natychmiastowo odczuwalne - gwałtowny spadek odwiedzin strony oraz sprzedaży.

SEM ma też kilka innych wad. Zapoznaj się z nimi zanim zdecydujesz sie na prowadzenie działań SEM i sprawdź czy taktyki SEM są na pewno bardziej korzystne dla Ciebie niż np. skupienie się na działaniach SEO.

Wady SEM to:

  • Przesycenie rynku zbyt wielką ilością reklam
  • Mniejsza ilość odwiedzin niż porównywalna strona znajdująca się w głównych wynikach
  • Podatność na podbijanie licytowanych cen przez bezsensowne taktyki konkurencji
  • Czasami porównywalna do SEO trudność znalezienia się w pierwszej piątce wyników sponsorowanych

SEM i przesycenie internetu sporą ilością reklam

Tak jak w naszym ulubionym przykładzie przesyconej ilości reklam w TV, podobnie zaczyna się dziać z reklamami w internecie (w tym z kampaniami AdSense). Niemniej jednak, ze względu na ilość treści w internecie ROI reklamy internetowej nadal bije na głowę ROI reklam w TV.

Według magazynu BusinessWeek oraz Forrester Research 78% reklamowców przyznaje, że reklama w tradycyjnych mediach jest z roku na rok mniej skuteczna. Ephron & Pollak wskazali natomiast, że średnia z każdego dolara wydanego na reklamę w TV zwraca jedynie 87 centów - istnie mądrze wydane pieniądze.

Jednocześnie nie jest trudno przewidzieć, że w tempie w jakim reklamy internetowe są tworzone i wciskane w każdą wolną część ekranu monitora, ich efektywność niebawem będzie spadać do poziomów równie marginalnych co reklamy TV. Nie da się wprowadzić 40 reklam do treści artykułu i naiwnie wierzyć, że czytelnik nie przywyknie do lekceważenia ich na korzyść samej treści dokumentu.

Już teraz średnia CTR (click-through-rate; procent kliknięć na link) z AdWords wynosi miedzy 1-7%. Chociaż nie jest to zły wynik mając na uwadze ilość odbiorów, niemniej jednak jest to znaczny spadek od czasów gdy reklamy bannerowe miały CTR w okolicach 20%.

A to wszystko dzięki przesyceniu rynku. Wybierając taktyki SEM musisz się liczyć z faktem, że z czasem im więcej reklam będzie wciskanych w ekran, tym bardziej spadnie ich skuteczność i Twoje zyski.

SEM i mniej odsłon

Linki i reklamy pojawiające się obok napisu 'wyniki sponsorowane' przyciągają mniejszą ilość użytkowników. Powód jest oczywisty. Używając Google do znalezienia informacji, internauta szuka obiektywnych stron odpowiadających jego wymaganiom. Natomiast wszystko to co jest 'sponsorowane' niesie za sobą skojarzenie, że znalazło się tam na siłę, po to żeby nas zwabić, i wcale nie musi zawierać treści, której szukamy.

Dlatego pod względem odsłon strony i kliknięć na linki, to strony mieszczące się w głównych wynikach przyciągają największy odsetek internautów. A znalezienie się w głównych wynikach to już inna historia, w której pierwszą rolę gra SEO.

SEM i podbijanie cen licytowanych fraz

Niestety, ze względu na chęć osiągnięcia wysokiej pozycji przez każdą firmę, która konkuruje i licytuje AdWords, nierzadko całkiem banalne słowa kluczowe stają się niepoważnie drogie. Każda firma chce przebić konkurencję licytując wyższą cenę. Tracą na tym obydwie firmy. Zyskuje na tym Google (bądź ta wyszukiwarka, w której odbywa się licytacja).

Niektóre firmy podbijają ceny z premedytacją, aby wyeliminować konkurencję. Jeżeli są w tym skuteczne, to z czasem same sobie ceny obniżą. Inne firmy podbijają ceny z ignorancji i braku przemyślenia. Tak czy inaczej, efekt jest ten sam. Wszyscy płacą więcej za frazę, która całkiem prawdopodobnie może być mniej skuteczna niż inna tańsza, ale jest frazą, przy której uparło się wiele firm z jednej branży.

Podbijanie cen utrudnia uzyskanie wysokich miejsc w wynikach sponsorowanych dla wielu firm. Dzieje się tak dlatego, że nie wszystkie firmy stać na płacenie np. 5$ za kliknięcie. Z tego powodu SEM czasami przyprawia o ten sam ból głowy co SEO z tą różnicą, że w SEM za kliknięcia się w dodatku płaci.

Porada

Dlatego, zanim rozpoczniesz działania SEM rozważ jaka strategia pozycjonowania jest najlepsza dla Twojej firmy. Rozważ, które taktyki (SEO czy SEM) mają szansę okazania się najskuteczniejszymi dla Twojej strony na dłuższą metę. Ostatecznie, dopasuj taktyki pozycjonowania do swoich celów.

Jeżeli interesuje Cię SEM, dowiedz się więcej o tym jak Stworzyć skuteczną kampanię AdWords.

^ do góry