Pozycjonowanie stron internetowych w 4 krokach

Pozycjonowanie stron internetowych polega na osiągnięciu jak najwyższych pozycji (wyników) przez strony WWW w wyszukiwarkach internetowych. Starannie przeprowadzone działania pozycjonowania stron internetowych pomogą Państwa stronie przyciągnąć wysoki odsetek internautów szukających pokrewnych produktów bądź usług w wyszukiwarkach typu Google, Onet, Yahoo lub innych.

Jak pozycjonować strony internetowe?

Skutecznie, oczywiście. Żeby zrozumieć jak pozycjonować trzeba najpierw zrozumieć czym jest pozycjonowanie stron internetowych. Jeżeli nie do końca znają Państwo różnicę między pozycjonowaniem i SEO, oraz czym się różnią od SEM, to zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem: Różnice miedzy SEO a SEM.

Co jest potrzebne do pozycjonowania stron internetowych?

  1. komputer
  2. strona internetowa
  3. przydaje się podstawowa wiedza o HTML, ale to może być zastąpione/uzupełnione przez dobrego webmastera (większość firm zatrudnia wewnętrznego webmastera lub freelancera, który monitoruje ich stronę)
  4. Podstawowa wiedza odnośnie rzetelnych White Hat SEO technik pozycjonowania stron internetowych.

Poniżej postaramy się przedstawić techniki White Hat SEO, w krótkim i łatwym do przyswojenia formacie.

Krok 1 - stwórz listę słów kluczowych

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga przygotowania listy słów kluczowych opisujących Państwa stronę, i które według was będą skutecznie zachęcały internautów do jej odwiedzenia. Radzimy starać się przygotować listę słów kluczowych opartych na 2-3 lub 4 członowych frazach.

Kiedy mają juz Państwo swoją listę, należy wybrać frazy nadające się do wprowadzenia w treść strony. Całą resztę fraz warto odłożyć na później, lub pomyśleć o użyciu ich w kampanii SEM (adwords).

Krok 2 - Przeczyść kod strony

Aby pozycjonowanie stron internetowych było skuteczne, kolejny krok wymaga odrobinę podstawowej wiedzy HTML. Należy przejść przez swoją całą witrynę i sprawdzić czy wszystkie strony mają czysty kod. Na tym etapie eliminujemy rzeczy typu:

  • niepotrzebne notatki w kodzie,
  • nieaktywne linki,
  • złe przekierowania (używamy 301, a nie 302)
  • usuwamy zbędny Flash,
  • upewniamy się, że nie posiadamy duplikowanych stron (dwóch stron o tej samej treści)
  • weryfikujemy kod HTML (pomoże w tym ta strona)

Przygotuj treść na stronie

To będzie jeden z najbardziej czasochłonnych kroków wymagający sporo uwagi. Pisane treści jest łatwe, jeżeli posiada się doświadczenie w copywriting. Jeżeli tworzą Państwo własną stronę od podstaw, to z czasem im więcej do niej dodamy tym łatwiej będzie nam pisać nowe treści.

Aby skutecznie pozycjonować stronę WWW, ważne jest aby mieć co pozycjonować na tej stronie. Dlatego właśnie, jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania stron internetowych jest treść.

Posługując się swoją listą słów przeglądamy każdą stronę patrząc, która fraza nadaje się najbardziej do danej strony. Staramy się przydzielić dwie lub trzy frazy do każdej strony.

Następnie, zaczynamy przepisywać i redagować treść tak, aby wprowadzić do każdej strony stosowne frazy. Wprowadzamy te frazy wszędzie tam gdzie tylko ma to sens - to jest główny krok optymalizacji stron internetowych.

Jednak powstrzymujemy się przed przesyceniem tekstu tymi frazami. Nie chcemy zniechęcić czytelnika i doprowadzić do oczopląsu pisząc teksty typu: „przyjdź do nas i kup opony samochodowe dla Twojego samochodu. Sprzedajemy najlepsze opony samochodowe na rynku opon samochodowych w najtańszych cenach za komplet opon samochodowych”.

Zmień frazy w linki

W każdym miejscu gdzie wprowadziliśmy daną frazę, staramy się zmienić ją w link prowadzący do miejsca, gdzie dokładniej opisujemy to zagadnienie. Czyli, z frazy „opony samochodowe” na stronie opisującej dywaniki i wycieraczki, robimy link z frazy ‘opony samochodowe’ prowadzący do części strony poświęconej wyłącznie oponom.

Im więcej stosownej treści posiada Państwa strona z adekwatną ilością słów kluczowych, tym łatwiejsza będzie praca pozycjonowania stron internetowych. Piszemy artykuły i teksty o swojej usłudze i produkcie tak jakbyśmy pisali tekst skierowany do użytkownika. Tym sposobem osiągniemy dwa cele:

  1. poprawimy pozycję strony
  2. stworzymy treść, która pomoże zachęcić odwiedzającego do zakupu

Państwa witryna składa się z wielu stron. Każda strona powinna odpowiadać na jakieś pytanie lub przedstawiać jakąś konkretną ideę, która zachęci do zakupu. Pamiętajmy, że celem Państwa witryny, i celem pozycjonowania stron internetowych, jest w efekcie sprzedaż a nie sam wzrost odwiedzających.

Krok 3 - Tagi stron

Kolejnym krokiem optymalizacji stron internetowych po stworzeniu skutecznej treści, jest przydzielenie każdej stronie adekwatnych Meta Tags (identyfikatorów). Tags występują w kodzie strony i są odpowiedzialne za następujące parametry strony:

  1. Title (tytuł)
  2. Description (opis)
  3. Keywords (słowa kluczowe)

Tagi pozwalają wyszukiwarkom szybko określić ‘o czym’ jest dana witryna.

Title (tytuł)

Staramy się zatytułować swoją stronę używając kilku (4-5) najważniejszych fraz z danej strony. Pamiętajmy żeby oddzielić frazy myślnikiem albo innym symbolem n.p. |. Nie dodajemy do tytułu za dużej ilości fraz, ponieważ większość wyszukiwarek i tak zwraca uwagę na pierwsze 25-35 liter. Pamiętajmy, żeby każda strona miała inny tytuł (pomoże nam to pozycjonować wiele stron pod wieloma frazami).

Tytuły są widoczne w wynikach wyszukiwarki jako de facto linki, na które internauci klikają.

Description (opis)

W tym polu będziesz mógł bardziej precyzyjnie opisać czego dotyczy dana strona. Postaraj się tutaj powtórzyć przynajmniej raz jedno słowo kluczowe z tytułu oraz podać w skrócie najważniejsze informacje o stronie. Pomyśl też o użyciu zwrotu, który zachęci internautę do kliknięcia.

Opisy są widoczne w wynikach wyszukiwarki pod tytułem. Opisy są prawie jedynym tekstem mogącym zachęcić internautę do kliknięcia na Państwa link, a nie na konkurencje.

Keywords (słowa kluczowe)

To jest jeden z najmniej istotnych tagów używanych przez wyszukiwarki. Google prawie w całości ignoruje informacje zawartą w tym tagu ze względu na fakt, że spora ilość speców od SEO przesycało go frazami, w efekcie zniekształcając wyniki wyszukiwarek.

Nie mniej jednak, chociaż Google prawie w ogóle nie zwraca uwagi na ten Tag, to w marginalnym stopniu MSN i być może nawet Yahoo nadal przypisują mu znaczenie. Dlatego też, skoro nie szkodzi wprowadzenie do niego słów kluczowych, radzimy uzupełnić ten Tag na wszelki wypadek.

Słowa kluczowe z tego Tagu nie są widoczne w wynikach wyszukiwarki.

Krok 4 - linki (wewnętrzne i zewnętrzne)

Nasza praca nad pozycjonowaniem strony internetowej prawie dobiega końca. Wyszukiwarki określają ważność stron przy pomocy skomplikowanych algorytmów uwzględniających wiele czynników:

  • od popularności strony,
  • po jej treść,
  • lub ilość linków na stronie,
  • lub ilość linków zewnętrznych z innych witryn.

Pamiętajmy, że aby polepszyć pozycję Państwa strony musimy w jakimś stopniu polepszyć każdy z ww. czynników.

Ze względu na fakt, że to Google ma aktualnie największą część rynku wyszukiwarek na świecie (ponad 60%), w tym artykule bierzemy pod uwagę głównie czynniki, których Google używa do tworzenia swoich wyników. Jednym z najważniejszych czynników nadającym ważność stronie są linki prowadzące do niej z innych domen.

Dlatego więc, postarajmy się skontaktować z jak największa ilością innych witryn w naszej branży, wymieniając się wspólnymi linkami. Im bardziej podobna strona do naszej, z którą wymienimy linki, tym większą wartość ten link otrzyma.

Nie zwracajmy natomiast uwagi na PageRank stron (Google sam przyznał, że od jakiegoś czasu prawie w ogóle nie uwzględnia PageRank w swoim algorytmie. Łatwo to zauważyć patrząc na wyniki dowolnej frazy gdzie często na pierwszym miejscu są strony z niskim PageRank).

Przy wymianie linków pamiętajmy o następujących regułach:

  • staramy się wymieniać linki z witrynami mającymi mniej niż 50 linków na stronie, na której umieszczą nasz link
  • staramy się używać najważniejszych słów kluczowych w linku, którym się wymienimy
  • staramy się nie dodawać więcej niż 30 linków tygodniowo ponieważ Google zauważy, że są to działania nadzwyczajnie a nie organiczne (naturalne)
  • staramy się rozbudować ilość linków do wszystkich naszych stron, nie tylko do głównej strony
  • staramy się stale powiększać ilość linków prowadzących do naszej witryny (duże korporacje mają tysiące linków, które pozwalają im łatwiej osiągnąć wyższe wyniki do różnych fraz. Państwo też mogą mieć tyle)

Dodatkowe techniki wspomagające pozycjonowanie stron internetowych

Powyższe cztery kroki to podstawy optymalizacji stron internetowych. Jednak są dodatkowe (legalne) techniki, których można użyć aby jeszcze bardziej zwiększyć pozycję strony w wyszukiwarkach. Poniżej opiszemy kilka z nich.

Świeża treść

Google najbardziej zwraca uwagę na treść, dzięki której określa o czym jest dana witryna. Dlatego Google przywiązuje wagę do nowych lub często aktualizowanych treści. Nie znaczy to, że musimy przepisywać co tydzień całą witrynę. Natomiast optymalnym rozwiązaniem pozycjonowania stron internetowych jest systematyczne dodawanie nowych artykułów lub dopisywanie nowych, interesujących i istotnych stron.

Historia strony/domeny

Historia strony ma wielkie znaczenie dla Google. Google niestety uważa, że im starsza strona (im dłużej zarejestrowana) tym jest ona ważniejsza w wynikach wyszukiwarki. Długoletnie domeny na ogół są już dobrze rozbudowane, mają sporą ilość zewnętrznych linków i są w miarę dobrze zindeksowane. Nie znaczy to, że każda ‘stara’ domena będzie lepsza niż nowa. Po prostu starsze domeny otrzymują dodatkowy plus od Google.

Gdy witryna jest dobrze zoptymalizowana, ten plus czasami może być wystarczający żeby pomóc jej znaleźć się na pierwszym miejscu wyników. Jeżeli zależy Państwu na wysokich miejscach w bardzo konkurencyjnej branży, to może warto rozważyć zakupienie domeny z długą i dobrą historią. Domenę tą potem kierujemy na swoją aktualną stronę internetową.

Bezpłatne usługi na stronie

Z doświadczenia zauważyliśmy, że Google wyróżnia witryny oferujące bezpłatne usługi interaktywne na swoich stronach. Przez bezpłatne usługi rozumiemy:

  • słowniki/glosariusze online
  • bazy white papers
  • interaktywne kalkulatory kredytowe/płacowe
  • serwisy informacyjno-wiadomościowe
  • aktualne notowania indeksów giełdowych, itd.

Trudno jest wskazać jaką faktyczną wartość Google nadaje takim stronom. Być może ich wartość wzrasta wręcz naturalnie poprzez sam fakt, że oferując użyteczne mechanizmy stają się popularne i rozpoznawalne przez inne strony, które potem kierują na nie swoje linki. Tak czy inaczej, jeżeli możemy zbudować na swojej witrynie jakąś użyteczną, darmową usługę, pozwoli to nam z czasem podwyższyć pozycje tej strony.

Prawidłowy wybór wyszukiwarki

Na koniec, warto przemyśleć swoją strategię SEO/SEM i w jakich wyszukiwarkach chce się zaistnieć. Wybór wyszukiwarki wbrew pozorom nie jest taki prosty. Chociaż Google ma ponad 60% rynku wyszukiwarek, nie znaczy to, że w danej branży lub w danym kraju, jest on wiodącą wyszukiwarką. Dlatego, być może skuteczniejszym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie stron internetowych w konkurencyjnych wyszukiwarkach.

Na podstawie badań reklamowych w USA około roku 2008 dowiedziono, że użytkownicy są bardziej skłonni do złożenia zamówienia/zlecenia/kupna na stronach wyników Yahoo, niż na stronach wyników Google. Warto to wziąć pod uwagę.

Również regionalne preferencje nie powinny być lekceważone. Pomimo tego, że Google ma ponad 60% światowego rynku wyszukiwarek, to np. w Rosji wiedzie Yandex, w Czechach Seznam, a w Chinach Baidu.

Chociaż Google jest największym graczem może warto jednak sprawdzić w jakiej branży inna wyszukiwarka sprawdza się lepiej i rozważyć pozycjonowanie stron internetowych w niej.

Blended Search

Wyszukiwarki nieustannie starają się wykorzystać wszystkie aspekty internetu, w tym:

  • wiadomości,
  • filmy,
  • muzykę,
  • inne multimedia.

Wyszukiwarki stale dążą do polepszenia swoich mechanizmów po to aby wyniki odzwierciedlały strony najlepiej odpowiadające na zapytania internautów. Z tej przyczyny, największe wyszukiwarki przywiązują wagę do wszelkich rodzajów treści, które mogą wspierać ich wyniki.

Google zaczął wprowadzać do swoich wyników klipy filmowe z YouTube, obrazki/grafiki, PDF'y oraz wiadomości (news & briefs) nazywając swój rodzaj wyszukiwania Blended Search (czyli łączący treści z różnych mediów). Google, Yahoo, MSN i wiele innych wyszukiwarek uważa, że treść zawarta w tych plikach może być równie istotna i pożyteczna dla osoby szukającej informacji w sieci, co same strony internetowe.

Dlatego też, proponujemy wykorzystać Blended Search oraz multimedialne możliwości internetu aby stworzyć (tam gdzie jest to możliwe) klipy video, bądź obrazki nawiązujące do treści zawartej na Państwa stronie. Prawidłowo otagowane pliki/klipy/obrazki stanowią równomiernie istotną część wyników wyszukiwarek co sama strona, na której są umieszczone.

Całkiem istotne informacje końcowe

Pozycjonowanie stron internetowych w alternatywnych wyszukiwarkach niesie za sobą jeszcze jedną korzyść. Mimo, że Google może przyciągnąć największą ilość odwiedzających do Państwa strony, nie koniecznie będą to odwiedzający, których łatwo zmienimy w kupców.

Natomiast inne wyszukiwarki mogą pomóc przyciągnąć do naszej strony mniejszą ilość odwiedzających, ale wśród nich będzie większy odsetek tych skłonnych do zakupu.

Pamiętajmy też, że usługi SEO same w sobie polegają na pozycjonowaniu. Natomiast, pozycjonowanie stron internetowych samo w sobie jest mało pożyteczne, jeżeli przyciągnie ruch na Państwa stronę o niskim zainteresowaniu produktem/usługą lub kupnem. Najważniejszym celem usług SEO powinno być powiększenie sprzedaży/konwersji ze strony, a taktyki pozycjonowania stron powinny wspierać ten cel.

Zachęcamy zawsze do używania usług SEO jako elementu w szerszym programie lub strategii marketingowej. Usługi SEO pomogą przyciągnąć użytkowników do strony, ale dopiero w kombinacji z innymi taktykami marketingowymi pomogą skutecznie przekształcić tych użytkowników w klikających i aktywnych klientów.

Zachęcamy do współpracy z nami aby nie tylko polepszyć ilość odsłon Państwa strony, ale również polepszyć konwersję użytkowników w prawdziwych klientów. Tylko wtedy usługi SEO spełnią swoją prawdziwą funkcję.

Użyj SEO Magma aby osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarkach

Skontaktuj się z nami i skorzystaj z naszego doświadczenia aby podnieść pozycję swojej strony w wyszukiwarkach jednocześnie przyciągając nowych klientów do swojej witryny.

 

p.s. Google nieustannie dopracowuje i zmienia swój algorytm. Prawie w każdym kwartale wprowadza znaczne zmiany mające wpływ na czynniki określające ważności stron. Prosimy mieć to na uwadze przy pozycjonowaniu własnej witryny. Należy dbać aby równomiernie polepszać wszystkie parametry, a nie tylko te, które w przeszłości okazały się najskuteczniejsze.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak zwiększyć sprzedaż ze strony po wypozycjonowaniu jej w wyszukiwarce, przeczytaj nasz artykuł: Dlaczego warto testować strony WWW.

^ do góry